Nyheder 2014

PRESSEMEDDELELSE: Børn og unge får nu endnu dygtigere atletiktrænere

21. august 2014 · Dansk Atletik Forbund

Ny træneruddannelse med internationale instruktører skal få de unge til at blive ved med at dyrke atletik

Det var med stor glæde og stolthed, at Dansk Atletik Forbund sidste år fortalte, at forbundet med støtte fra Nordea-fonden ville dygtiggøre landets atletiktrænere og dermed give dansk atletik et kompetenceløft, der skal forbedre sportens tilbud til børn og unge i Danmark.

Med endnu større glæde og stolthed præsenterer DAF nu den kompetenceløftende uddannelsespakke i form af en stribe helt nye trænerkurser, der skal ruste landets atletiktrænere til at motivere især de unge atletikudøvere til at blive ved med at dyrke atletik - også efter de er blevet teenagere, hvor idrætten ofte kan have svært ved at tilfredsstille de unges behov.
”For at vende denne negative tendens har vi, udover denne nye træneruddannelsesstruktur, i DAF indført trænerlicens og sammen med Idrættens Analyseinstitut iværksat en større undersøgelse blandt frafaldne atletikudøvere med henblik på at afdække årsagerne til deres ophør med atletik. Undersøgelsens resultater vil blive fremlagt i forbindelse med færdiggørelsen og vil danne udgangspunkt for tiltag, som skal øge atletikkens attraktivitet blandt børn og unge. Det er i samarbejde med Nordea-fonden, at DAF præsenterer dette nye træningsprojekt, som vil være til gavn for alle, og som vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med, siger direktør i Dansk Atletik Forbund, Jakob Larsen.

DAFs nye trænerkursusprogram er bygget op omkring et aldersrelateret træningskoncept med teoretisk og praktisk undervisning i både Danmark, Sverige og Finland. Kursusinstruktørerne er nogle af verdens bedste inden for hver disciplin og kommer fra både Danmark og udlandet. F.eks. skal amerikanske Loren Seagrave undervise danske løbetrænere i sprint – Seagrave er en af verdens allerdygtigste sprintinstruktører og har bl.a. trænet 200 meter-løberen Pauline Davis fra Bahamas til at vinde OL-guld.
 ”For Dansk Atletik Forbund vil det være en guldmedalje, hvis de nye trænerkurser kan bidrage til, at vi fremover i højere grad end nu kan få flere unge til at blive ved med at dyrke atletik”, siger Jakob Larsen.

Læs mere om Dansk Atletik Forbunds projekt om at forbedre atletikkens tilbud til børn og unge i Danmark her.

Atletikklubber og -trænere kan hente kursusinvitationerne her eller til DMU på Østerbro Stadion lørdag 30. august og søndag 31. august, hvor der også vil være mulighed for at stille spørgsmål om uddannelserne.
Kontaktinformation:
Leif Dahlberg - ny træneruddannelse i Dansk Atletik forbund: 24457191