Her er du: Forside > Nyheder > Nyheder 2016 > 09-28 Rekord mange fulgte CPH Half på digitale medier
Rekordmange fulgte CPH Half på digitale platforme
28. september 2016 · Henriette Leth Nielsen
Dugfriske tal viser, at et rekordstort antal brugere fulgte livestreamingen af Copenhagen Half Marathon, da tusindvis af deltagere og tilskuere fra hele verden var samlet til løbefest i København søndag 18. september.
Tallene for Danmarks nye verdensklasseløb er netop gjort op, og de viser, at Copenhagen Half Marathon ikke bare var en fest for de mange tusind løbere og 100.000 tilskuere i Københavns og Frederiksbergs gader søndag 18. september. Rekordmange fulgte CPH Half digitalt på en eller flere af løbets platforme, og CPH Half toppede hitlisten over mest downloadede gratis apps i hele løbs-weekenden.
Konkret viser optællingerne følgende tal:
Formidlingen på de digitale platforme får ros med på vejen. Bl.a. af Morten Toft fra det danske firma Ultimate, der leverer tidstagning til CPH Half. Morten har 20 års erfaring fra branchen, og Ultimate står for et af de tre største tidstagningssystemer i Europa målt på antal deltagere og omsætningsstørrelse.
"CPH Half-app'en er uden sammenligning helt klart den bedste, jeg har set. Den bærer præg af, at man tager mediet seriøst og bevidst har valgt at investere i en god platform af høj kvalitet. Jeg har ofte oplevet, at man selv til store events har undervurderet mængden af brugere på deres app, hvilket har resulteret i, at platformen ikke har været stærk nok til at udføre opgaven og har crashet på løbsdagen. Udover en rigtig god app var samspillet mellem video, billeder, social feeds, timing og statistik på race day helt unikt - og visuelt stærkt fungerende. Meget få i branchen har haft succes med at integrere det på en måde som her," fortæller Morten Toft fra Ultimate.
Den digitale formidling af CPH Half er netop en væsentlig del af selve løbet, og arrangørerne ønsker at være førende i feltet ikke bare på afviklingen, men i lige så høj grad på formidling af løbet.
"Med den verden vi lever i og med den vej, udviklingen går, bliver de digitale platforme og de teknologiske muligheder i stigende grad afgørende - både for at differentiere sig på eventmarkedet, men i lige så høj grad for at interagere med både deltagere og publikum. Digitaliseringen er kommet for at blive og betyder lige så store forandringer for eventbranchen som for mange andre brancher. Teknologien er blevet en integreret del af eventafvikling. Og vi har intensioner om at følge med i udviklingen og tidens tendenser for at gøre vores events endnu mere verdensklasse. En ting der er tydelig for os er, at folk i stigende grad bruger de mobile platforme til fordel for web," fortæller Dorte Vibjerg, der er direktør i Sparta, og som sammen med Dansk Atletik Forbund arrangerer CPH Half.
Udover ovenstående bugner CPH Half af andre interessante tal, blandt andet:
FAKTA OM COPENHAGEN HALF MARATHON