Loading...

Copenhagen Half Marathon

Rekordmange fulgte CPH Half på digitale platforme

28. september 2016 · Henriette Leth Nielsen

Dugfriske tal viser, at et rekordstort antal brugere fulgte livestreamingen af Copenhagen Half Marathon, da tusindvis af deltagere og tilskuere fra hele verden var samlet til løbefest i København søndag 18. september.

Tallene for Danmarks nye verdensklasseløb er netop gjort op, og de viser, at Copenhagen Half Marathon ikke bare var en fest for de mange tusind løbere og 100.000 tilskuere i Københavns og Frederiksbergs gader søndag 18. september. Rekordmange fulgte CPH Half digitalt på en eller flere af løbets platforme, og CPH Half toppede hitlisten over mest downloadede gratis apps i hele løbs-weekenden.

Konkret viser optællingerne følgende tal:

  • 40.000 aktive installationer af app'en på dagen - og den blev åbnet 700.000 gange
  • 45.000 seere fra 63 lande fulgte live streamingen - gense løbet på cphhalf.dk HER og på dr.dk HER
  • 72.000 unikke besøgende på cphhalf.dk på løbsdagen
  • 55.000 unikke brugere har kigget på det interaktive kort 84.100 gange
  • 6.400.000 gange har løbere og tilskuere tjekket resultater, hvilket er dobbelt så mange som i 2015
  • 77% af alle resultatvisninger er sket via CPH Half App’en
  • 16.135 posts på Instagram med #cphhalf
  • 60.000 gange blev det officielle fotoalbum vist i ugen efter løbet - se albummet HER
  • 909.566 interagerede med Facebook.com/cphhalf i løbsugen
  • 197.555 gange blev videoer på Facebook.com/cphhalf vist i løbsugen

 

Formidlingen på de digitale platforme får ros med på vejen. Bl.a. af Morten Toft fra det danske firma Ultimate, der leverer tidstagning til CPH Half. Morten har 20 års erfaring fra branchen, og Ultimate står for et af de tre største tidstagningssystemer i Europa målt på antal deltagere og omsætningsstørrelse.

"CPH Half-app'en er uden sammenligning helt klart den bedste, jeg har set. Den bærer præg af, at man tager mediet seriøst og bevidst har valgt at investere i en god platform af høj kvalitet. Jeg har ofte oplevet, at man selv til store events har undervurderet mængden af brugere på deres app, hvilket har resulteret i, at platformen ikke har været stærk nok til at udføre opgaven og har crashet på løbsdagen. Udover en rigtig god app var samspillet mellem video, billeder, social feeds, timing og statistik på race day helt unikt - og visuelt stærkt fungerende. Meget få i branchen har haft succes med at integrere det på en måde som her," fortæller Morten Toft fra Ultimate.

Den digitale formidling af CPH Half er netop en væsentlig del af selve løbet, og arrangørerne ønsker at være førende i feltet ikke bare på afviklingen, men i lige så høj grad på formidling af løbet.

"Med den verden vi lever i og med den vej, udviklingen går, bliver de digitale platforme og de teknologiske muligheder i stigende grad afgørende - både for at differentiere sig på eventmarkedet, men i lige så høj grad for at interagere med både deltagere og publikum. Digitaliseringen er kommet for at blive og betyder lige så store forandringer for eventbranchen som for mange andre brancher. Teknologien er blevet en integreret del af eventafvikling. Og vi har intensioner om at følge med i udviklingen og tidens tendenser for at gøre vores events endnu mere verdensklasse. En ting der er tydelig for os er, at folk i stigende grad bruger de mobile platforme til fordel for web," fortæller Dorte Vibjerg, der er direktør i Sparta, og som sammen med Dansk Atletik Forbund arrangerer CPH Half.

Udover ovenstående bugner CPH Half af andre interessante tal, blandt andet:

  • 21.932 motionsløbere var tilmeldt CPH Half 2016
  • 18.840 gennemførte løbet
  • 100.000 tilskuere på gaden
  • 7 kenyanere løb den 21,0975 km lange rute på under en time
  • 1:57:04 var gennemsnitstiden for alle løbere (mænd 1:51:58 / kvinder 2:04:49)
  • 24 minutter tog det for alle løbere at krydse startstregen
  • 104 forskellige lande var repræsenteret i motionsfeltet
  • 59 % af motionsfeltet var mænd - 41 % var kvinder
  • 3.600 af motionsløberne havde udenlandsk pas
  • 40-44 år er største aldersgruppe
  • 340.000 kopper blev brugt ved løbets væskedepoter
  • 14 km hegn og 6 km bannere var sat op langs ruten
  • 90.000 sikkerhedsnåle holdt startnumrene fast på deltagernes løbetrøjer

 

FAKTA OM COPENHAGEN HALF MARATHON

  • Arrangører: Dansk Atletik Forbund og Sparta Atletik og Motion
  • Bidragsyder: Nordea-fonden
  • Visionspartner: Bevæg dig for livet - Løb
  • Samarbejdspartnere: Sport Event Denmark, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og Wonderful Copenhagen
  • Deltagere: Knap 22.000 heraf 3.600 udenlandske fra 104 nationer
  • Næste år: 17. sept. 2017
  • Læs meget mere på www.cphhalf.dk
  • #cphhalf og #sporteventDK

© Copyright Dansk Atletik Forbund