Loading...

ORGANISATION

Dansk Atletik 2.0

08. april 2022 · Dansk Atletik

Dansk Atletik 2.0. Det er arbejdstitlen på en proces, der netop er sat i søen, men før vi siger mere om det, vil vi gerne give en kort status for Dansk Atletik.

/ Orientering fra bestyrelsen og sekretariatslederen.

 

Fra konkurstruet til fast grund under fødderne

Det er tidligere kommunikeret ud, at Dansk Atletik var konkurstruet. Det var som konsekvens af et stort underskud for VM Cross i 2019 og et generelt negativt driftsresultat. Det vigtigste træk, når man er konkurstruet er, at sikre den nødvendige likviditet, og det blev klaret med hjælp af en række forudbetalinger til Dansk Atletik, og på den baggrund var forbundet i hele perioden i stand til at betale sine regninger.

 

Økonomien i Dansk Atletik

Team Danmark

Økonomien i Dansk Atletik består af tilskud fra Team Danmark, der er øremærkede i forhold til at opfylde en Masterplan for eliten frem imod det næste OL.

 

DIF

Dertil kommer strategimidler fra DIF. Disse midler er bundet op på en strategiaftale der for den nuværende periode løber i årene 2022-2025. Pengene er øremærkede de enkelte strategispor, og vi bliver målt på om vi når de opstillede mål inden periodens udløb.

  • Spor 1: Vi skaber vækst og udvikling sammen med klubberne
  • Spor 2: Vi tilbyder attraktive og involverende muligheder for at dyrke atletik, løb og gang
  • Spor 3: Vi udvikler attraktive events, der skaber positiv opmærksomhed om et stærkt idræts- og atletikfællesskab.
  • Spor 4: Elite og talent

 

Øvrige indtægter

Ud over Masterplanen med Team Danmark og Strategiaftalen med DIF, er der afsat penge til administration af forbundet. Det vi kalder ”den daglige drift”. Driften i Dansk Atletik skal på nuværende tidspunkt finansieres af kontingentindtægter fra klubberne og bloktilskud fra DIF. Dertil kommer de mere usikre indtægter, der historisk er kommet fra drift af Royal Run, Skole OL, deltagelse i CPH Half osv. Det er midler, vi ikke kan tillade os at betragte som faste indtægter, da disse indtægter naturligvis kun modtages, hvis Dansk Atletik bliver involveret i projekterne. Stopper et projekt, så stopper også den del af indtægterne, som vi kan anvende til den daglige drift af forbundet.

Indtægterne skal dække den daglige drift i Dansk Atletik, og det drejer sig om at drive kontoret, administration, ledelse, IT, telefoni, forsikringer, husleje osv.

Udfordringen i Dansk Atletik har været - og er fortsat - at det ikke er muligt at drive Dansk Atletik for indtægter, der ikke er bundet til konkrete strategispor eller Masterplanen. Vi er med andre ord afhængige af nogle indtægter, vi ikke kan regne med. Det er en uholdbar situation og gør det ikke muligt for os at udvikle og drive de services, som vi gerne vil levere til klubberne i fremtiden.

 

Resultatet af 2021

2021 har på alle måder været et usædvanligt år, hvilket også slår igennem på regnskabet for Dansk Atletik, der med et meget tilfredsstillende økonomisk resultat i form af et overskud på knapt 2,4 mio.kr. kommer ud af året med en spinkel positiv egenkapital på ca. 45.000 kr.

Resultatet er ikke udtryk for en god økonomi i Dansk Atletik, men på en række positive enkelthændelser. 

Team Danmark har accepteret, at elitechefen også har varetaget rollen som sekretariatsleder i en overgangsperiode. Det har givet en besparelse på en sekretariatslederløn. Den periode er udløbet, og der vil fremadrettet være behov for såvel en sekretariatsleder og en elite- og talentchef. Det vil i 2022 og fremadrettet give en merudgift i forhold til 2021. 

Dertil kommer, at DIF har udbetalt strategimidler på trods af, at der ikke har været ressourcer i Dansk Atletik til at leve op til de aftalte krav. Hvis vi skal undgå at komme i en lignende situation i den kommende strategiperiode, er det nødvendigt, at vi har de nødvendige ressourcer. Vi kan ikke igen spare os til en løsning. Det lægger med andre ord stort pres på administrationen i Dansk Atletik i den kommende periode, hvilket kræver yderligere ansættelser.  Endeligt er der modtaget enkeltstående handlingfees og midler fra coronahjælpepuljer mv.

Samlet set har 2021 været et år med alt for få medarbejdere, og hvor medarbejderne i alle funktioner har været presset ud over, hvad man kan forvente. Det handler om en sekretariatsleder, der har stået for vask og sortering af landsholdstøj. Det handler også om landstrænere, der har arrangeret træningslejre, landskampe, bestille billetter osv., og så handler det om opgaver, der ikke er blevet udført i de strategiske spor på trods af en meget stor arbejdsindsats fra de få ansatte hænder, vi har haft til rådighed.

Klubber, trænere og ledere kan derfor med rette påstå, at Dansk Atletik ikke har levet op til det, man med rette kan forvente af sit forbund. Den positive side af historien er, at egenkapitalen er reetableret, og at vi derfor står et meget bedre sted, end tidligere, men med de nødvendige ansættelser, kan vi se ind i et ”normal-år”, hvor den negative drift betyder et budgetteret underskud. Det er ikke tilfredsstillende.  Hverken på den korte eller den lange bane.

 

Faldende medlemstal

Den 6. april offentliggjorde DIF, DGI og Firmaidrætten de officielle medlemstal for 2021. Statistikken viser desværre, at vores medlemstal igen er faldet. Vi er blevet 10 færre foreninger i fællesskabet, så vi nu er 278 medlemsforeninger, mens medlemstallet faldt med lidt over 4 % fra 36.453 til 34.894.

Screenshot 2022-04-08 At 09.38.00 

Screenshot 2022-04-08 At 09.38.08

 

Screenshot 2022-04-08 At 09.38.16

 

Det er rigtigt ærgerligt, når så mange mennesker vælger at stoppe med at dyrke deres idræt eller gør det i et regi udenfor Dansk Atletiks medlemsforeninger. Med 1,6 mio. danskere, der regelmæssigt løber og går, burde der være et enormt potentiale for at vores idræt tiltrak flere til foreningerne og fællesskabet. 

Desværre har det faldende medlemstal også en direkte økonomisk konsekvens i både færre kontingentindtægter og faldende medlemstilskud fra DIF.

 

Dansk Atletik 2.0

Som opfølgning på informationsmødet i december, har bestyrelsen i Dansk Atletik derfor indgået en aftale med IDAN (Idrættens Analyseinstitut) om at gennemføre en proces i retningen af at få skabt ”Dansk Atletik 2.0”. Opdragsgiver er bestyrelsen i Dansk Atletik, og der er etableret en styregruppe, der repræsenterer den brede skare af medlemmerne i Dansk Atletik.  

Mandag den 4. april blev det første møde i styregruppen, der er sammensat af følgende repræsentative udsnit af medlemsklubberne i Dansk Atletik afholdt: 

  • De store klubber (Sparta, Aarhus 1900)
  • De små og mellemstore klubber (Randers, Silkeborg, Helsingør, Viborg, Gentofte, Greve, Herlev)
  • Klubber med primært fokus på motionsløb (Fjordløberne Frederikssund, Fredericia Løbeklub) 

 

Kommissoriet for arbejdet er:  

  • Hvordan tilvejebringer vi et fælles udgangspunkt for DAF’s udvikling, herunder definition af aktiviteter, uudnyttede potentialer, ambitioner, handlingsalternativer og struktur.
  • Målgruppen er bestyrelsen, forbundsmedarbejdere, medlemsforeninger, menige medlemmer, DIF og øvrige interessentgrupper.
  • Planhorisonten er eksempelvis 4 år

 

Projektet kommer til at omfatte undersøgelser, hvor samtlige medlemsklubber bliver inviteret til at komme med input, analyse af eksisterende data, cases fra andre specialforbund med interessante økonomiske modeller, fokusgruppeinterviews med udvalgte medlemsforeninger samt workshops med DAF og inviterede klubber.

Projektet skal ende ud i en god plan, der rummer en eller flere anbefalinger til, hvordan ”Dansk Atletik 2.0” kunne se ud. Herefter er det op til medlemsdemokratiet at være med til at udvælge den anbefaling, man ønsker, skal definere ”Dansk Atletik 2.0”. Vi ser frem til at få etableret en god solid plan, der giver os mulighed for loyalt at trække i samme retning. 

 

Vi mener at en god plan er en plan, der:

  1. bygger videre på eksisterende styrker
  2. tager udgangspunkt i viden, trends og vores aktuelle situation
  3. baserer sig på en konkurrencepræget indstilling – ”hvordan vinder vi?”
  4. skal passe til os
  5. har tæt sammenhæng til mål og handlingsplaner
  6. er udformet så vi ”tror på den”
  7. bliver ført ud i livet, og ikke ender ”i et ringbind i en reol”

 

Tidsplanen for projektet er som følger, idet opstart dog er rykket til april:

Screenshot 2022-04-08 At 09.42.22 

Bestyrelsen håber, at alle klubber vil tage godt imod muligheden for i processen og efterfølgende at give deres holdninger tilkende og på den måde sikre, at ”Dansk Atletik 2.0” bliver den løsning, som fællesskabet vælger skal være vejen i fremtiden for vores fælles idræt.

 

Fra ni til seks medlemmer i bestyrelsen

Arbejdet med at skabe overblik og forudsætninger for en forbedret økonomisk situation har været hård for både en meget kraftigt reduceret administration og for den politisk ledelse, og vejen til en ny og forbedret økonomi er endnu ikke på plads, så det hårde arbejde fortsætter.

Tre af bestyrelsens medlemmer har i de forgangne måneder valgt at udtræde før tid, da de tidsmæssige ressourcer ikke var forenelige med at varetage arbejds- og familieliv samtidigt med en krævende bestyrelsespost. 

Vi har selvfølgelig stor respekt for at hensynet til familie og den private karriere i den situation kommer til at veje tungere end bestyrelsesarbejde i DAF.  Vi vil derfor gerne sige tak til Anna Holm, Louise Brasen og Signe Vest for at I har været med til at sætte kursen og for at have investeret mange af jeres private timer i at understøtte arbejdet i forbundet til glæde for de mange klubber, trænere, ledere, atleter og interessenter. I har været med til at gøre en forskel.

 

Træneruddannelser, dommerkurser og aktiviteter

Her i foråret glæder vi os over, at der er kommet gang i træneruddannelserne og dommerkurserne. På Dansk Atletiks portal https://connect.atletik.dk/ kan alle klubber og udøvere løbende følge med i aktuelle kurser og arrangementer, ligesom klubberne kan oprette og anmelde deres løb og stævner.

______

 

Vi ønsker alle klubber, udøvere, trænere og ledere et godt og aktivt forår.

/ Bestyrelsen og sekretariatslederen

© Copyright Dansk Atletik Forbund